שיקולים לצורת ההתאגדות העסקית
מאת : משה שלדוב, רו"ח
אחת הסוגיות הראשונות בהן עוסק כל יזם מתחיל הינה באיזו צורת התאגדות עסקית לבחור, אשר
תהיה המתאימה ביותר לאופיו כיזם, לאופי העסק, לענף העסקי בו מדובר ולפוטנציאל וההיקף העסקי
הצפויים.
בטבלה המצורפת ריכזתי את היתרונות והחסרונות העיקריים של שלוש צורות ההתאגדות העסקית
המקובלות : עצמאי, שותפות וחברה בע"מ.
|
עצמאי
|
שותפות
|
חברה
|
יתרונות
|
קבלת החלטות לבד, ללא חובת דיווח לשותפים/בעלי מניות
|
חלוקת האחריות בין השותפים
|
יישות משפטית נפרדת – אחריות מוגבלת של בעלי המניות
|
|
|
חלוקת נטל סיכונים, מימון, ניהול
|
נטל מיסוי נמוך יותר, בעיקר על רווחים בלתי מחולקים
|
|
|
השותפים משלימים זה את זה בנסיון ובהתמחות המקצועית
|
אפשרות לתכנון וויסות נטל המס ע"י קביעת גובה משכורות המנהלים/בעלים
|
|
|
|
אפשרות לקבלת הטבות הדורשות התאגדות כחברה, כגון : חוק עידוד השקעות הון, השתתפות במכרזים מסויימים
|
|
|
|
אפשרות הנפקה עתידית לציבור לשם גיוס הון
|
|
|
|
מעמד מרשים יותר – מאפשר הזדמנויות עסקיות, עשיית עסקים רחבים יותר, קבלת אשראי בנקאי ביתר קלות, צינורות שיווק ופרסום
|
|
|
|
|
חסרונות
|
אחריות אישית מלאה
|
חילוקי דעות או אי הסכמות בנושאים ניהוליים עלולים לעכב או למנוע קבלת החלטות נכונה
|
במצב של אובדן השליטה (פחות מ-50% בעלות) עקב כניסת בעלי מניות נוספים – אין שליטה על קבלת ההחלטות
|
|
לאדם אחד, מוכשר ככל שיהיה, קשה לנהל ולקבל החלטות עסקיות לבד
|
מריבות קשות או חילוקי דעות שאין להן פתרון בחוזה השותפות עלולות לפרק את השותפות
|
חובת הגשת דוחו"ת מבוקרים ע"י רו"ח (עלות נוספת). מהווה גם יתרון מעצם הביקורת שיכולה להביא ליתר יעילות בארגון ובניהול ואף לגילוי הונאות ומעילות
|
|
|
|
עלות הנה"ח גבוהה יותר (הנח"ש כפולה). מצד שני – יתרון מעצם היותה מסודרת יותר ומאפשרת ניהול ומעקב טוב יותר אחר הפעילות העסקית
|
|
|
|
עלות אגרות רשם החברות
|
מאמר : מקורות לאיתור מידע עסקי
מאת : משה שלדוב, רו"ח
בעולם העסקים המתפתח והגלובלי של ימינו, חשיבותו של מידע עסקי איכותי, זמין ושוטף, הולכת
וגוברת. מנהלים ויזמים זקוקים למידע על שווקים , על מתחרים, מידע לצורך חדירה שיווקית לשוק
חדש, מידע לצורך כתיבת תוכנית עסקית/אסטרטגית/שיווקית, מידע פיננסי, מידע אודות גורמים/אנשים
לצורכי שיתופי פעולה עסקיים ועוד.
במאמר זה אסקור בקצרה את המקורות העיקריים לאיתור מידע עסקי, תוך הפניות רלבנטיות למקורות
מידע ספציפיים.
1. עיתונות :
- עיתונות יומית מקומית : עיתונות כללית (דוגמת ידיעות אחרונות, מעריב) ועיתונות כלכלית (דוגמת גלובס, The Marker). לכל העיתונות הכתובה גם אתרי אינטרנט מעולים :
www.ynet.co.il, www.nrg.co.il, www.globes.co.il, www.themarker.com
- עיתונות זרה. לדוגמהTime, Forbes : ,The Jerusalem Post, Wall Street Journal.
- מגזינים מקצועיים בנושאים מגוונים, כגון : רפואה, עריכת דין, ראיית חשבון, אדריכלות,
פיננסים ושוק ההון, שיווק, רכב, תעופה ועוד נושאים רבים אחרים.
- ארכיונים. לכל העיתונות היומית הכתובה ארכיונים מקיפים באתרי האינטרנט, מהם ניתן
"לשלוף" (בד"כ תמורת תשלום) ידיעות בנושא מסויים או באמצעות חיפוש לפי מילות
מפתח.
2. ספריות/אוניברסיטאיות :
- מאגרי מידע אוניברסיטאיים.
- עבודות מחקר.
- עבודות גמר של סטודנטים.
- ספרות מקצועית.
- מאמרים מקצועיים.
להלן מספר קישורים רלבנטיים :
www.ubank.co.il - מאגר בתשלום של 7,000 עבודות אקדמיות, סמינריונים ומחקרים.
www.smarter.co.il – מאגר ענק של עבודות אקדמיות, סקירות ספרות, רשימות ביבליוגרפיות,
מחקרי שוק ועוד. ניתן לצפות בעבודה לפני הרכישה !
מאגר Aleph SZB – ספרית שער ציון, בית אריאלה : קטלוג המכיל רשומות ביבליוגרפיות של
ספרים, עיתונים, כתבי עת, מאגרי מידע ע"ג תקליטורים, תקליטורי מוסיקה ותמונות.
בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי : http://jnul.huji.ac.il/heb/loan1.html
שירות השאלת ספרים/צילומי מאמרים מספריות אוניברסיטאיות בארץ או בחו"ל.
ספריות אוניברסיטת ת"א : http://taulib1.tau.ac.il/F
www.articles.co.il - מאגר מאמרים מקצועיים בעברית לשימוש חופשי.
חיפוש מאמרים בגוגל – http://scholar.google.com
www.findarticles.com – 10 מיליון מאמרים מקצועים, רובם לשימוש חופשי.
3. חברות עסקיות :
- חברות לאספקת מידע עסקי.
- חברות לאספקת מחקרי/סקרי שוק.
- חברות לאספקת/שיווק מאגרי מידע שונים.
בין החברות שהוזכרו ניתן למנות את D&B www.dundb.co.il , B.D.I. www.bdi.co.il
אדקיט www.adkit.co.il , IDC www.idc.co.il , www.marketresearch.com ,
www.euromonitor.com .
- חברות שיווק.
- חברות לייעוץ כלכלי/שיווקי/ניהולי/יזמי וכו'.
- עורכי פטנטים – לאיתור/סריקת פטנטים רשומים. מומלץ להיעזר באתר חברת ניוטון
בתור נקודת מוצא – www.new-tone.co.il .
- משרדי חקירות.
4. מקורות נוספים :
- שיחות עם מומחים/גורמים מהענף.
- מודיעין עסקי – קיימות חברות רבות העוסקות באספקת מידע תחרותי מהימן אודות מתחרים
וכו'. פעילות המודיעין העסקי מבוצעת במסגרת החוק, בניגוד לריגול עסקי שהינו בלתי חוקי.
- תצפיות + מידע מה"שטח".
- שאלונים.
- קבוצות מיקוד.
- סקרים טלפוניים.
- דוחו"ת כספיים של חברות. דוחו"ת החברות הציבוריות שמניותיהן נסחרות בבורסה מפורסמים
לציבור מדי רבעון, אולם את דוחו"ת החברות הפרטיות קצת קשה יותר להשיג... (עד בלתי
אפשרי).
5. אינטרנט :
- מאגרי מידע :
- פיננסיים/כלכליים אודות חברות. לדוגמה : www.skyminder.com .
- מידע עסקי על אנשים פרטיים. למשל : 30,000 בכירים בישראל – www.anashim.biz .
- מאגרי מידע של טלפונים / e mail , כדוגמת מדריך הטלפון העולמי :
www.phonebookoftheworld.com .
- מאגרי פטנטים. ריכוז לקישורים מועילים של מאגרי פטנטים תמצאו באתר הבא :
www.ms-law.co.il/_Sites/Index.asp?CategoryID=48
- מאגרי רשם החברות : www.justice.gov.il/MOJHeb/RashamHachvarot/
- "אורות אדומים" – מידע על עסקים בקשיים. www.bdi.co.il
- חשבונות מוגבלים – www.bankisrael.gov.il/black.html
- מאגרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – www.cbs.gov.il/reader
- עבודות ומחקרים אוניברסיטאיים.
- נתונים סטטיסטיים : באתר www.statistica.co.il/links.htm תמצאו קישורים איכותיים
לאתרי אינטרנט בנושאי מחקר וסטטיסטיקה.
- מחקרי וסקרי שוק. סקרי שוק חינמיים אודות ענפים שונים בישראל ניתן למצוא באתר הרשות
לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, בקישור : www.asakim.org.il/createbiz.php?pageid=6
- ארכיונים/עיתונות – באתרי העיתונים היומיים, כפי שצויין קודם לכן.
- פורומים מקצועיים. דוגמאות :
פורום יזמות וניהול עסק של תפוז –
www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/forumpage.asp?id=248
פורום שיווק באינטרנט : www.internet-marketing.co.il/forum.php?fid=1
- בלוגים = יומנים אישיים ברשת.
- ניוזלטרים מקצועיים.
- אתרי עיתונים/רשתות טלביזיה – למידע חדשותי כלכלי. אחד האתרים הבינלאומיים
המובילים הוא אתר רשת – CNN www.cnn.com
- אתרים של חברות עסקיות – לאיתור מידע על השוק, מתחרים, נותני שירותים עסקיים וכו'.
- אתרים לאספקת מידע פיננסי – אתרי בורסות בעולם, חברות השקעה, ניתוח טכני, אנליסטים
וכו'. קישורים רלבנטיים :
אתר הבורסה לניירות ערך בת"א : www.tase.co.il
שערי חליפין : www.bankisrael.gov.il/heb.shearim/index.php
www.themarker.com , www.globes.co.il
אתרי בורסות בעולם
מאמר : יזמות בעידן האינטרנט
מאת : משה שלדוב, רו"ח
אם צריכים היינו לבחור את ההמצאות הגדולות של המאה ה-20, ששינו את פני האנושות, אין
ספק שרשת האינטרנט היתה אחת ההמצאות בראש הרשימה, ואולי ההמצאה הגדולה מכולן.
האינטרנט הפכה את העולם ל"כפר גלובלי" קטן ללא מגבלות גיאוגרפיות, מידע אינסופי רב
וזמין לכל אחד, תקשורת מהירה ונוחה באמצעות הדואר האלקטרוני ושפע הזדמנויות עסקיות.
במאמר זה אמנה בקצרה את מאפייני האינטרנט ויתרונותיה עבור תהליך היזמות העסקית.
1. כלי לאיסוף מידע – אודות השוק, מתחרים, מוצרים/שירותים דומים, פטנטים, נתונים
סטטיסטיים ועוד.
2. אמצעי לאיתור הזדמנויות עסקיות, מכרזים וכו'.
3. אמצעי לאיתור שותפים אסטרטגיים, לגיוס הון ואיתור משקיעים, לאיתור יועצים ונותני
שירותים עסקיים.
4. אמצעי לאיתור הזדמנויות השקעה פיננסיות בחברות אטרקטיביות (באמצעות מעקב אחר
שווקי ההון באינטרנט).
5. "במה" לחשיפת העסק באמצעות אתר אינטרנט.
במ"ה = בניית מותג, פרסום ושיווק , מידע , הגדלת מכירות.
אפשרות חשיפה לקהל יעד פוטנציאלי גלובלי, ללא מגבלות גיאוגרפיות הקיימות בעולם הפיסי.
5א. כלי שיווק ופרסום (יפורט בהמשך).
5ב. מידע – אודות העסק/החברה, אודות המוצרים/שירותים, פרטי יצירת קשר.
5ג. הגדלת מכירות – ישירות באמצעות חנות מקוונת לרכישה online באתר מאובטח, או
בעקיפין דרך הפרסום והשיווק.
6. כלי שיווק ופרסום :
6א. פרסום באתר העסק של קטלוגים/מחירונים.
6ב. שיווק בדואר אלקטרוני.
6ג. פרסום בפורומים/קבוצות דיון.
6ד. פרסום באמצעות מודעות באנרים באתרים אחרים.
6ה. קמפיין פרסום PPC=Pay Per Click – פרסום ממוקד ע"פ מילות מפתח ספציפיות
(בעיקר בגוגל), עם אפשרות למעקב סטטיסטי אחר אפקטיביות הקמפיין.
6ו. קידום אתרים (חינם) ע"י SEO=Search Engine Optimization , שהינו תהליך
בנייה של אתר האינטרנט ע"י שילוב מילות קוד/מילות מפתח שיסייעו לקידום האתר
בתוצאות הדירוג של מנועי החיפוש.
6ז. אמצעי לשמירה על קשר עם הלקוחות / CRM – תמיכה טכנית באמצעות ה- e mail, ניוזלטר
תקופתי, אפשרות לבניית מאגר לקוחות/רשימת תפוצה, קופונים למבצעים והנחות להורדה
מהאתר / ב- . e mail
6ח. אמצעי פרסום משלים/נוסף לערוצי הפרסום המסורתיים (טלביזיה, עיתונות, רדיו, שילוט
חוצות וכו').
6ט. ערוץ יחסי ציבור חשוב להפצת מידע חיובי וידיעות על החברה.
6י. חשיבות לפיתוח מותג אינטרנט (שם דומיין).
7. תכתובת עסקית Online באמצעות ה- e mail- בעלות נמוכה מאוד.
8. שיחות טלפון/ועידה/וידיאו באמצעות רשת האינטרנט – בעזרת תוכנות הניתנות להורדה חינם
מהרשת, כדוגמת Skype.
9. רשתות תקשורת, אפשרויות "עבודה מרחוק", שליטה בקבצים, בנתונים, בתיבת ה-e mail
ובתוכנות, מחוץ למשרד ובעצם מכל מקום בעולם.
10. אמצעי לגיוס עובדים/כוח אדם מקצועי.
11. אמצעי לצמצום עלויות ושליטה פיננסית : מעקב אחר חשבונות הבנקים וביצוע פעולות
בנקאיות, תשלום חשבונות לרשויות, שליטה על עלויות/חיובי כרטיסי האשראי, קבלת
אשראי ישיר באינטרנט.
לסיכום ניתן לומר, כי ליזמות בעידן האינטרנט יתרונות רבים ויזמים שישכילו לנצל את מירב
האפשרויות בעידן הגלובלי החדש ייהנו מיתרון משמעותי ובסיכויי הצלחה גבוהים יותר.
לקבלת המדריך ליזם
ומידע נוסף-מלאו הפרטים: |
|
לקבלת המדריך ליזם
ומידע נוסף-מלאו הפרטים: |
|